13 knep som hjälper dig att sova bättre

13 knep som hjälper dig att sova bättre

Vi är många som kämpar på med sömnen. Här är 13 tips på saker du kan göra för att sova bättre. Testa dig fram till vad som funkar för just dig.

1. Ställ in din inre klocka

Gå och lägg dig och stig upp samma tid varje dag, även under helgerna. Visst, det är inte så roligt att gå upp tidigt på helgerna när du faktiskt skulle få ha sovmorgon, men det är värt att göra det i alla fall ett tag tills din kropp lärt sig vilken tid den ska sova.

2. Inga powernaps

Det är ju superskönt att ta en powernap när du kommer hem från skolan. Men det stör din nattsömn om du sover på dagen. Försök att gå ut på en promenad eller träna för att ladda på med energi så att du orkar hålla dig vaken tills det är dags att sova.

3. Rör på dig på dagen

Det är viktigt att du rör på dig för att bli av med energi även om du känner dig trött hela tiden. På det sätter blir du fysiskt trött istället för att bara vara seg, vilket leder till att du sover bättre. Om du tar en promenad under de timmar det är ljust ute slår du två flugor i en smäll. När vi vistas ute i solljus frigör kroppen hormonet melatonin, som också hjälper oss att sova bättre. Undvik dock att träna hårt 3-4 timmar innan läggdags, eftersom kroppen blir full av adrenalin när du tränar och du får svårt att varva ner.

4. Inga sötsaker på kvällen

Undvik socker och koffein minst 3-4 timmar innan du ska lägga dig. Du blir pigg av att äta godis och dricka läsk, energidrycker och kaffe, och det tar betydligt längre för dig att somna. Om du vill dricka något varmt innan du lägger dig kan du testa koffeinfritt örtte.

5. Rutiner för att lära din kropp

Om du har samma rutin varje kväll hjälper det kroppen att förstå att det snart är dags att sova. Det kan till exempel vara att du dämpar belysningen, borstar tänderna, tvättar bort sminket eller tar en varm dusch.

6. Få tyst på dina tankar

Om det snurrar för många tankar i huvudet är det svårt att somna. Ha penna och papper bredvid sängen så att du kan skriva ner det du grubblar över. Det kan också vara bra att ha som rutin att skriva ner allt du ska göra följande dag innan du går och lägger dig. Då slipper du oroa dig över att glömma något viktigt.

Sov bättre klocka

7. Slappna av

Om du har svårt att slappna av kan det vara värt att testa att meditera. Det räcker med att du lägger dig ner och mediterar i 3-5 minuter, här kan du läsa om hur du gör. En del använder onani för att slappna av så att de kan somna.

8. Mobilfritt

Vi vet, det här är den svåraste punkten för många. Det blåa ljuset från mobilen skickar vakensignaler till din hjärna och gör dig piggare. Försök att låta bli mobilen minst en halv timme, helst en timme, innan du lägger dig. Datorns skärm har samma blåa ljus så undvik också att kolla på serier på datorn tills du somnar. Om du behöver ha något ljud för att somna kan du testa att ha på något på mobilen och vända skärmen neråt så att du inte störs av ljuset.

9. Sov bättre i svalt rum

Om det är något vi har fått känna på den här sommaren så är det att det är fullständigt omöjligt att sova om det är för varmt i rummet. Vår kroppstemperatur sjunker när vi somnar och om ditt sovrum är svalt kommer du att somna lättare och snabbare eftersom det hjälper kroppen att sänka temperaturen. Testa att öppna fönstret en halvtimme innan du går och lägger dig för att få in svalare och friskare luft.

10. Temperaturchocka

Ett annat tips för att hjälpa din kropp på traven och sänka kroppstemperaturen är att temperaturchocka den. Det gör du genom att du först tar en varm dusch för att höja kroppstemperaturen och sen sänker den snabbt genom att lägga dig i en sval säng.

11. Pyjamas eller naken?

En del sover bättre om de har pyjamas på sig och andra sover bättre nakna. Testa dig fram till vad som funkar för dig. Det viktigaste är att du känner dig helt bekväm.

12. Varma fötter

Det här är inte direkt det sexigaste tipset, men testa att sova med strumpor på dig. Forskare har kommit fram till att du somnar lättare om dina fötter är varma. När fötterna är varma utvidgar blodkärlen sig och du blir mer avslappnad. Kan vara värt att testa!

13. Gör inget annat i sängen

Sängen är till för att sova och att vara intim. Försök att inte göra något annat i sängen än att sova (och ha sex). Kroppen kommer då att koppla ihop sängen med att sova och automatiskt bli trött när du lägger dig.

Foto: Unsplash/Vladislav Muslakov, Icons8 team

 

Läs mer: Lär dig att meditera
Läs mer: Därför är kramar bra för din hälsa