6 tips när du är vintertrött och vinterdeppig

6 tips när du är vintertrött och vinterdeppig

Det är väldigt många som är vintertrött och vinterdeppig. Och det är inte så konstigt när vi ibland inte ser solen på flera dagar. Förhoppningsvis kan de här tipsen hjälpa dig att må bättre även på vintern.

Ta vara på varje solstund

Orsaken till att så många är trötta och deppiga under vinterhalvåret är för att vi inte får tillräckligt med solljus. Det är mörkt när du går till skolan och det börjar bli mörkt när du slutar skolan för dagen. Och en del dagar känns det som att solen inte ens går upp. Därför är det viktigt att du tar tillfälle i akt och laddar på med solljus på rasterna och helgerna.

Undvik powernaps

Visst är det lockande att ta en powernap när du är trött och deppig. Men när det är mörkt den största delen av dagen producerar kroppen mer melatonin, som gör oss sömniga så att vi kan sova. Och då behöver kroppen all hjälp den kan få att förstå när det är dag och natt. Om du håller dig till dina vanliga sovtiden är det större chans att kroppen lär sig när det är dags att sova och när du ska vara vaken.

Kolla blodet

En vanlig orsak till att tjejer, speciellt de som har mens, känner sig extra trötta är järnbrist. Järnet behövs för att transportera syre från lungorna ut i kroppen. Du kan lätt kolla upp om du behöver ta järntillskott. Gå till skolhälsovården eller din vårdcentral för att få hjälp.

Fyll på med vitaminer

Du kan också kolla upp om du behöver mer vitaminer, speciellt d-vitamin. Solen är vår största källa till d-vitamin och när vi får så lite solljus som vi får just nu är det många som behöver fylla på med det. Om du har d-vitaminbrist kan du bli trött, och få ont och bli trött i musklerna.

Rör på dig

Du kanske inte är supersugen på att träna när du känner dig trött. Men om du ändå i alla fall tar en promenad kommer du att känna att du piggnar till och har mer energi efteråt. Det är för att kroppen producerar endorfiner när du tränar. Det är kroppens egna lyckomedel som gör oss piggare, gladare och friskare.

Ha roligt ändå

Även om du helst skulle gå i ide nu, är det bra om du fortsätter göra roliga saker. Du får så mycket bra energi av att göra roliga saker och hänga med människor du tycker om. Och nu när du inte får energi från solljuset är det extra viktigt att du gör saker som får dig att må bra.

Foto: Unsplash/Toa Heftiba

 

Läs mer: Så förebygger du att bli utbränd
Läs mer: Knepen som håller dig frisk i höst
Läs mer: Få en bättre start på dagen