Lär dig att meditera

Lär dig att meditera

Känner du dig stressad, har svårt att koncentrera dig och inte riktigt får tag på dina tankar? Varför inte testa att meditera några minuter? Vi lär dig hur du gör.

Aldrig har väl mindfulness varit så hett som det är just nu. Det känns som att varje kändis och influenser håller på med yoga och meditation. Men vad är egentligen meditation och vad är det bra för? När man mediterar sitter (eller ligger) man stilla och koncentrerar sig på sin andning. Det hjälper dig att varva ner och koppla av. Det kan få dig att bli lugnare och mer harmonisk, öka koncentrationsförmågan, förbättra sömnen, få mer energi, lindra oro och ångest och bli mindre stressad. Så det är egentligen inte så konstigt att det har blivit så populärt med tanke på hur stressade vi är och hur mycket intryck vi matas med varje dag via sociala medier. Är du sugen på att testa? Såhär gör du:

Hitta en lugn plats

Det är lättast att meditera på en lugn och tyst plats. Gå in i ditt rum och stäng dörren eller hitta något annat tyst ställe där du inte störs av buller och du får vara ifred.

Ha det inte för mörkt

Om du är trött och försöker meditera i ett mörkt rum kan du bli ännu tröttare och till och med somna. Försök få in naturligt ljus eller tänd ljus och små lampor för att få ett mjukt och avslappnat ljus. Känn efter hur du tycker det är mest avslappnat för just dig.

Sitt skönt

När du mediterar kan du sitta eller ligga på flera olika sätt. Testa olika ställningar och se vad som känns mest avslappnat för dig. Det viktigaste är att du hittar en bekväm ställning och att du inte spänner dig. Slappna av i hela kroppen, spänn inte käken, korsa inte armarna eller benen och knyt inte händerna. Tänk att blodet ska kunna flöda helt fritt i kroppen. Akta så du inte slappnar av för mycket och somnar om du väljer att lägga dig ner.

Börja med några minuter

I början räcker det bra med så lite som tre till fem minuter. Sen när du känner att du klarar av det kan du öka med några minuter åt gången. Ställ in ett alarm på din mobil så att du vet när du har suttit tillräckligt länge.

Fokusera på dina andetag

Nu till den svåra delen, alltså själva meditationen. Slut ögonen och försök att andas in och ut genom näsan. Tänk dig att luften du andas in är ett moln av din favoritfärg. Dra in luften (det färgade molnet) genom näsan och se framför dig hur det åker nerför bröstet och ända ner i magen. Andas sen sakta ut genom näsan igen och föreställ dig hur hela molnet åker ut igen. Det är det här som kallas för att djupandas, och det är exakt det du vill göra när du mediterar.

Låt dina tankar flöda fritt

Även om du verkligen försöker att bara fokusera på det där färgade molnet som du andas in och ut kommer det att dyka upp andra tankar i ditt huvud. Och det är helt ok. Din hjärna slutar aldrig tänka och det kommer att dyka upp både bra och dåliga tankar och känslor när du sitter och mediterar. Oroa dig inte för tankarna som dyker upp, utan försök dra tillbaka ditt fokus på din andning. Det är så du lär dig att välja vad du ska fokusera på. Bli inte arg om du tappar fokus och börjar tänka på något annat, det är helt normalt. Ta bara ett nytt andetag och försök igen, och igen, och igen.

Foto: Unsplash/Avi Richards

 

Läs mer: Därför är kramar bra för din hälsa
Läs mer: Så blir du snabbt på bättre humör