Så dämpar du din ångest

De flesta upplever ångest då och då, och det är inget fel med det. Vi hjälper dig med några enkla tips på hur du får kontroll över din ångest och dämpar den.

Red ut känslorna

Det första du behöver göra är att ta reda på varför du har ångest. Sätt dig ner med penna och papper och skriv ner när du fick ångest och vad det var som hände då. När du vet vad som orsakade ångesten kan du också hitta en lösning på problemet. Kanske du ser att det inte alls är så farligt som kändes när du väl ser det nerskrivet på papper?

Sov tillräckligt mycket

För lite sömn kan utlösa ångest. Se därför till att sova tillräckligt mycket. Om du känner att ångesten är på väg kan det vara bra att slå på lugn musik och lägga dig i sängen och vila en stund.

Motionera

Du kanske inte känner dig så sugen på att motionera precis när du har ångest men det hjälper att du rör på dig. Gå på en promenad, cykla eller varför inte boxas? Din kropp utsöndrar endorfiner (som gör dig glad) när du rör på dig, du får annat att tänka på och du får utlopp för stressen som rusar i kroppen.

Få koll på läget

Om du har ångest för att du har mycket att göra är det bra att skriva ner allt du behöver göra och planera in när du ska göra vad. Då har du ett tydligt schema som du kan följa och behöver inte gå runt och tänka på allt du ska göra och vara rädd för att du kommer att glömma något.

Ät regelbundet

När vi är hungriga sjunker vårt blodsocker och kroppen är programmerad att koppla ihop hungerkänslor med ångest. Så se till att äta ordentligt och ät ett mellanmål om du känner att ångest är på väg. Men undvik socker och koffein som finns i till exempel energidrycker och kaffe. Socker och koffein kan öka pulsen på samma sätt som det gör vid en panikångestattack.

Var din egen kompis

Låtsas att det är din kompis som känner det du känner just nu. Vad skulle du ge henne för råd? Trösta och peppa dig själv på exakt samma sätt som du skulle trösta och peppa din kompis.

Lugna ner dig själv

Även om ångest känns obehagligt är det inget farligt. Du kommer inte att svimma, dö eller bli galen. Ta några djupa andetag samtidigt som du säger ”lugn” till dig själv. Det hjälper att komma ner i varv och avbryta stressen som byggs upp.

Prata med någon

Att ha ångest är inget att skämmas över. Och ibland kan problemet kännas mindre om du säger det högt och får prata av dig. Ring en kompis eller prata med dina föräldrar och förklara hur du känner.

Be om hjälp

Om du har testat alla tipsen ovanför men fortfarande känner att du har svår ångest är det bäst att be om proffshjälp. Gå till skolhälsovården, en kurator eller ungdomsmottagning så hjälper de dig med att få kontroll över din ångest.

Foto: Unsplash/Daniel Garcia

 

Läs mer: Så blir du snabbt på bättre humör
Läs mer: 5 tips för bättre självkänsla