Så förebygger du att bli utbränd

Så förebygger du att bli utbränd

Utmattningssyndrom och stress fortsätter att öka och det går bara neråt i åldrarna. Det är dags att vi sänker kraven, stressar ner och börjar ta bättre hand om oss själva. Därför har vi listat några knep som förebygger att du bli utbränd.

Lyssna på din kropp

Det viktigast är att du lyssnar på din kropp. Om du känner dig trött, måste du vila. Även om det betyder att du missar någon rolig grej. Om det känns jobbigt att missa något roligt, kan du tänka på hur mycket roligt du kommer att missa om du inte vilar nu och blir sjuk.

Sänk kraven på dig själv

Nej, du behöver inte ha högsta betyg i varje ämne. Nej, du behöver inte sträva efter att se perfekt ut hela tiden. Och nej, ditt liv behöver inte vara så glammigt och perfekt som andras sen ut att vara på sociala medier. Den vanligaste orsaken till utbrändhet är att vi strävar efter att vara perfekta. Var lite schysst mot dig själv och sänk kraven. Gör så gott du kan och så får det vara tillräckligt.

Säg ifrån

Om det är någon annan som har för höga krav på dig, säg det. Om det är dina föräldrar som har de höga kraven så berätta för dem att de pressar dig för hårt att du inte mår bra. Om det är lärare som har för höga krav med för mycket läxor, kan du fråga om någon annan i klassen känner likadant och gå och prata med läraren tillsammans. Det är inte meningen att man ska stressas sönder redan som tonåring och ibland kanske vuxna behöver påminnas om att er hälsa är viktigast.

Få koll på läget

En vanlig orsak till att vi känner oss stressade är att vi inte riktigt har koll på läget. Börja skriv ner allt du måste komma ihåg så slipper du vara rädd att du glömmer något viktigt. Köp en kalender och ha som vana att du varje kväll skriver ner allt du ska göra följande dag och i vilken ordning. På så sätt behöver du inte gå runt och tänka på allt du ska göra, det är bara att följa listan. Du kan självklart använda kalendern i mobilen också.

Motionera i naturen

Visste du att läkare ordinerar motion och promenader till personer som blivit utbrända? Nu visar en ny forskning gjord av Sveriges lantbruksuniversitet i Alnarp, att vara ute i naturen är till och med bättre än mediciner för att bota stress-sjukdomar och utbrändhet. Det som har så bra effekt är att vi får en paus från allt ljud och buller och att hjärnan får vila från alla intryck vi annars matas med hela tiden. Så ta en promenad i naturen varje dag, så lite som 15 minuter sägs räcka. Men lämna hörlurarna hemma. Om du bor inne i stan kan du leta reda på en lugn park eller trädgård. Det viktigaste är att det är natur runtomkring dig och att det är tyst(are).

Ät ordentligt

Din kropp behöver mat för att orka. Se till att äta ordentligt och inte gå runt och vara hungrig. Och ät mer hälsosam mat som ger dig mer energi. Vi menar inte att du inte kan äta hamburgare, pizza och godis ibland, bara att du ska byta ut några måltider mot mat som ger dig mer näring och energi.

Slarva inte med sömnen

Det är rätt vanligt att vi offrar några timmars sömn när vi har mycket vi ska hinna med. Men gör absolut inte det! Hjärnan måste få återhämta sig och bearbeta allt du har gjort under dagen. Om du sover för lite blir du inte bara trött, du blir på dåligt humör, blir lättare sjuk och kan börja glömma saker. Så om du stannar uppe för att plugga när din hjärna är trött finns det stor risk att du inte kommer att komma ihåg det du har lärt dig.

Foto: Unsplash/Levi Guzman

 

Läs mer: Lär dig att meditera
Läs mer: 13 knep som hjälper dig att sova bättre
Läs mer: Knepen som håller dig frisk i höst